Vyhledat
  • Jakub

Ve službách UBERu

JE UBER KONTROVERZNÍ?

Kdo sleduje poslední dva roky situaci okolo klasických taxislužeb ve všech světových metropolích, nemohl nezaznamenat dílčí úspěchy i neúspěchy americké služby Uber. Ta funguje jednoduše. Kdo chce někoho vozit a přivydělat si, ten vezme své auto a skrze aplikaci v mobilu se mu hlásí zákazníci, kteří potřebují někam odvézt. Ti mají vytvořený účet, spojený s jejich platební kartou, takže po skončení jízdy se částka okamžitě strhne a s odečtenou provizí provozovatele se týdně posílá na účet toho, kdo vozí. Provozovatel nenese zodpovědnost za cokoliv, co může nastat mezi zákazníkem a řidičem, s výjimkou drobností jako je kompenzace za znečištený vůz nebo za to, když zákazník není na místě odvozu, kam řidič přijede.


No, a jak to vypadá s Uberem v Praze z té řidičovo strany? Otestoval jsem, tak čtěte dál. Vzhledem k tomu, že Uber byla druhá služba, která prošla testem (první byl test Wunderu), v dalším textu se nevyhnu některým srovnáním.


PRVNÍ KROKY

Pokud chcete začít řídit pro UBER, není to možné ze dne na den, třena jako u Wunderu. Nejprve musíte po krátké online registraci naskenovat do systému tyto údaje: váš výpis z bodového konta a výpis z rejstříku trestů. Rejstřík musí být samozřejmě čistý a na kontě nesmíte mít více jak sedm bodů a maximální trest v minulosti nesmí být vyšší než pět bodů. Asi po třech dnech dojde ke schválení a vy zadáte do systému sken řidičáku a občanky, takže UBER o vás v tuto chvíli ví už docela dost.


Po zadání těchto údajů už vkládáte informace o vašem vozidle či vozidlech - technický průkaz auta, malý techničák, platné povinné ručení a fotku vozu. Ten zároveň nesmí být více jak deset let starý. Pak zhruba tři dny čekáte na schválení těchto dokumentů - jakmile je to hotovo, oslavný mail vám zašle údaje ke stáhnutí řidičské aplikace a můžete jezdit. Uber nabízí mimo tuto online registraci i osobní setkání na Praze 8, které se koná jednou týdně, a tam za hodinu vše vyřídíte, takže paradoxně může být online způsob o dost pomalejší. Každopádně registrační proces je důkladný a ne každý sítem UBERu projde, čímž si zachovává určitý standard kvality a je méně pravděpodobné, že by se někdo stal novým řidičem a zároven měl postranní úmysly.


JAK TO FUNGUJE?

Aplikace Uberu (toho řidičského) je jednoduchá a neruší vás zbytečnostmi. Po stisknutí tlačítka Začít jezdit se objeví mapa Prahy a okolí a vaše poloha, a vy čekáte, kdy přijde poptávka. Na tu jste upozorněni tak, že aplikace pípá jako budík a máte zhruba 15 vteřin na to se rozmyslet, zda jízdu přijmete či ne. Během této chvíle vidíte lokaci, kde se zákazník nachází. Není úplně důležité o lokaci přemýšlet - UBER vždy vybírá jen takové zájemce o jízdu, kteří jsou blízko vás. Nikdy se mi nestalo, že by zákazník byl dále než čtyři kilometry, vešinou to bylo ale ještě méně - dojezdově maximálně do deseti minut. To je oproti konkurenční službě Wunder docela rozdíl, protože u nich vidíte všechny poptávky, i když jsou třeba na opačném konci Prahy a tudíž nerelevantní.


Jakmile přijmete jízdu, vestavěná navigace vám poradí, kudy se k zákazníkovi dostat. Bohužel je zejména v centru dost nepřesná, proto je lepší v nastavení aplikace zvolit Google mapy nebo Waze - s těmi se jezdí lépe. Pokud nemůžete zákazníka najít, můžete mu zavolat. To je uděláno chytře, UBER tady velmi dbá na soukromí obou stran. V aplikaci kliknete “Volat” a vytočí se vždy to samé číslo - pevná linka v České republice. Toto číslo vás ale vzápětí automaticky přesměruje na mobil zákazníka, ale vy jeho číslo na displeji nevidíte, jak je u přesměrování běžné. Nemůžete si tedy ukládat čísla zákazníků a pak je třeba obtěžovat. To platí samozřejmě i opačně, když volá zákazník vám, je použito stejného přesměrování. To Wunder nemá, u něj obě strany čísla svých mobilů vidí vždy.


Když jízda skončí, obě strany dostanou možnost hodnocení. Udílí se od nula do pěti hvězdiček a UBER neakceptuje nízký průměr - tuším, že 4.5 je hranice pro to být jako řidič vyřazen.


U UBERu platí jedno - zákazník není kamarád jako je proklamováno u Wunderu, a tedy sedí primárně na zadních sedadlech a s řidičem ne vždy konverzuje. Mám pocit, že UBER berou zákazníci seriózněji - nebojí se ho objednat v okamžiku, kdy spěchají na letiště nebo na obchodní schůzku. To u Wunderu jsou zákazníci spíše lidé, kterým se nechce zrovna jet MHD.


PODPORA ŘIDIČE

Co se mi na UBERu moc zamlouvá je to, že se snaží řidiči maximálně vyjít vstříci a poskytuje mu různé nástroje k tomu, aby si byl schopen vydělat co nejvíce peněz. Tedy, mezi námi, UBER to dělá hlavně kvůli sobě, protože čím více peněz pro řidiče, tím vyšší marže pro firmu v absolutní hodnotě. Ale to nic nemění na faktu, že podpora řidiče je jednoduše skvělá a ani nemá smysl srovnávat ji s Wunderem, u kterého jsou tyto aktivity tak o 80% nižší.


O co konkrétně se jedná - UBER jednak posílá každému řidičovi personalizované týdenní reporty. Tam je vidět, jaké dostal hodnocení, popřípadě se zde i zobrazí hodnotící komentáře. Zároveň zpráva ukazuje, v jakých časech je obvykle služba nejžádanější a jestli jste zrovna jezdili ve špičce nebo ne. Takže hned víte, v jakých časech jezdit, abyste byli hodně žádaní a aby vám to přineslo minimální prostoje a vyšší zisk.


Druhak UBER posílá tipy a triky, které mohou být zejména pro začátečníky velmi užitečné - já se například dozvěděl, že není radno vyrazit do ulic bez plného břicha a bez prázdného močového měchýře - času na jakékoliv mimořidičské aktivity pak příliš není, pokud tedy chcete maximalizovat čas, za který vyděláváte peníze.


A do třetice - zjevně šikovný a dobře informovaný tým lidí z UBERu vám zasílá důležité aktuality SMSkou, kdykoliv to uzná za vhodné - a tím vás opět popostrčí k tomu jít jezdit. Zpráva pak vypadá následovně: “Dnes do 23h je v Praze 9 koncert Madonny, lidé budou potřebovat odvézt, tak neváhejte!” Anebo: “Aktuálně je velmi vysoká poptávka po jízdách v centru a na letiště, pokud můžete, vyjeďte a pomožte překonat rekordní počet jízd z minulého týdne!”


ÚSKALÍ

S UBERem jsem odvezl zhruba třicet zákazníků. Kromě toho, že s žádným z nich nebyl problém ve smyslu obtěžování nebo nestandardních požadavků, se mi jako největší slabinou jevilo nalezení zákazníka, jehož GPS lokace se ukazuje na mapě. Pokud se autem nedostanete až k němu, je pak na vás, abyste se sakra snažili a našli ho co nejdříve, než zruší jízdu. Proč je to vlastně problém? Hodně lidí při objednání nepřemýšlí, zda se právě na místo, kde zrovna stojí, dá vozem zajet. Typicky se jedná o cizince, prostě kliknou a čekají třeba v dolní části Václaváku. Druhým problémem je u cizinců i to, že nemají třeba zaplý hlasový roaming a tudíž se jim nedovoláte. Takže zbývá než kroužit a vyhlížet člověka, který čeká na odvoz. To pak někdy zabere zbytečně i deset minut navíc. Třetím problémem je nepřesnost navigace ukazující lokaci zákazníka. Tady je potřeba použít selský rozum, a když to jinak nejde, vylézt z auta a pro zákazníka si do restaurace v uzavřeném dvoře prostě dojít - úplně není zvykem, že by se klient přiblížil k vám.


Poslední věcí, která mne trochu trápila, je náhrada výjezdu, pokud je objednávka zrušena nebo klient na místě není a nekomunikuje. Stalo se mi dvakrát, že na místě zákazník nebyl, telefon nebral nebo nebyl dostupný. Jednou se mi ho podařilo po čtvrthodině vypátrat, ale podruhé nikde nic. Po pěti minutách jsem jízdu zrušil a obrátil se na e-mailovou podporu UBERu, zda obdržím nějakou kompenzaci. Bylo mi relativně nejasně sděleno, že jsem nepostupoval přesně podle zadání a teprve po dvou týdnech dohadování a asi deseti napsaných e-mailech byla kompenzace manuálně připsána.


ZKUŠENOSTI Z JÍZD

Třicet jízd není mnoho, ale leccos z nich lze usuzovat. Například to, že UBER používá sorta lidí, kteří nemají dobré zkušenosti s klasickou taxislužbou anebo používají moderní technologie a je pro ně hodně “cool” udělat objednávku hned, bez nutnosti někam volat, a nemuset hledat hotovost, jelikož se platí automaticky kartou, která je navázána k zákaznickému účtu. UBER také používá dost cizinců - a nemusí to být jen Američané. Vezl jsem Indku, Srílančanku, Italy, Angličany, Francouze a Rusy. Ti všichni službu znají ze svých hlavních měst a je na nich vidět, že ji berou jako službu minimálně rovnocennou taxislužbě z profesionálního pohledu.


Příjemná zkušenost byla, když jsem vezl dva lidi opravdu jen malý kousek. Po ukončení jízdy řekli, že 66 korun je málo a dostal jsem dvoustokorunové spropitné a pochvalu za hezké auto a příjemnou jízdu. Trochu nepříjemná zkušenost byla u zákaznice, která si mne objednala, ale tam, kde se nacházela, byla silnice uzavřena závorou s vjezdem jen na kartu. Deset minut jsem na ni čekal, dvakrát ji neúspěšně volal. Cekal jsem, že když mne na mapě vidí třista metrů od místa, kde je, dojde jí, že se nemohu přiblížit a přijde. Ovšem zde se tak nestalo, tak jsem pro ni nakonec došel a paní se rozčilovala, proč mi to trvalo tak dlouho. Asi se vyplatí s těmito eventualitami počítat dopředu.


Cizinci a jejich odvoz na letiště je také zajímavý, minimálně jsem si uvědomil, že se klasickým taxi začíná tvořit velká konkurence do této destinace, na které se dá vydělat hodně peněz - UBER nabízí velmi dobrou cenu okolo 300 korun z centra Prahy, což je minimálně o 40% méně než standardní taxi, která začínají na pětistovce.


VÝDĚLEK?

Když už jsem načal ty ceny v předchozím odstavci - jak je na tom tedy řidič UBERu se ziskovostí? Na první pohled zní velmi dobře, že 120 kilometrů jízdy znamená 240 korun nákladu na palivo a zároven 1.200 korun provize po odečtení marže centrále UBER - ta činí pro současné řidiče 20%, ale v průběhu prosince 2015 byla pro všechny nové zvýšena o 5%. Palivový náklad počítán na naftový či plynový provoz. To bychom byli na 950 korunách. Zároven bychom ale měli z tohoto příjmu odvézt dan z příjmu 15% a jsme na 830 korunách. Dobrá, stále hezké, ale je třeba říct, že těch 120 kilometrů jsem ujel za dobu 5 hodin s jednou pauzou na jídlo. Tím pádem 160 korun za hodinu. A je toto příjem, který uspokojí řidiče, který má vlastní auto, které se mu každým ujetým kilometrem amortizuje? Pokud jedu vozem v tržní ceně do 100 tisíc korun, asi ano, ale pokud je jeho cena vyšší, z těch 160 korun už nějakou nezanedbatelnou částku také něco odečtu a pak už jsem na sazbě, kterou nabízejí agentury za nejrůznější brigády. UBER tyhle propočty zřejmě dělá a nedávno oznámil, že jeho ceny pro zákazníky půjdou nahoru, což bude pro řidiče opět více motivující. Další možností, jak zvýšit výdělek, je jezdit ve špičce, kdy je poptávka nejvyšší a ceny ještě dynamicky vzrostou. A pak plnit různé pobídky, které UBER nepravidelně i pravidelně vypisuje. Pobídka spočívá v nějakém finančním bonusu, pokud máte za den určitý minimální počet jízd, pokud neodmítnete ani jednu poptávku zákazníka, pokud dosáhnete určitého počtu jízd atd. UBER pak ve svých materiálech tvrdí, že nejlepší řidiči si přijdou i na 300 korun za hodinu po odečtení provize, což by se zmíněnými bonusy mohlo sedět.


ZÁVĚR

Co konkrétně znamenalo ježdění pro UBER pro mne? Při srovnání s Wunderem jsem měl dobrý pocit, že za každou jízdu dostanu zaplaceno. Druhak jsem jezdil v čas, který pro mne nebyl tak drahý - alternativou mohlo být sledování televize nebo čtení knihy. Zatřetí - jezdit autem mne baví, takže to pro mne nebyla nuda a nutné zlo; navíc jsem si s většinou lidí i příjemně pokecal. A za ujetých 100 kilometrů pro UBER jsem dostal dalších 400 zdarma ve formě příjmu za jízdy, které jsem proměnil za pohonné hmoty.


Doporučení - komu přijde 160 korun na hodinu jako dobrá nabídka a zároven jízdu autem bere jako zážitek, určitě by ji měl vyzkoušet :-) Kdo pak bude jezdit ve špičce jako čert a bude plnit pobídky, dostane se určitě výše.


Na úplný závěr - tento týden jsem si zavolal UBER, takže jsem po delší době nebyl řidič, ale zákazník, a potřeboval jsem odvézt z nějakého večírku. Auto u mne bylo v cukuletu a uvnitř řidič sympaták, ze kterého vylezlo, že jezdí jen proto, že prohrál nějakou sázku. Bude jezdit asi ještě tři týdny, a úkol statečně plní - vždy po práci od pěti do dvou tří do rána. Vydělané peníze jdou na účet toho, který vyhrál sázku, ale prý je pak společně propijou :) Tak kdybyste jeli s řidičem Markem s bílým Superbem, určitě si s ním promluvte!


UPDATE 05/2016

V tomto roce došlo k malým zněnám, který mají ale lehce byrokratický dopad na všechny současné UBER řidiče. Je potřeba mít živnostenský list na volnou živnost přeprava osob. Dále je potřeba se přihlásit jako “osobu identifikovanou k dani”, což zjednodušeně znamená, že jste plátce DPH pouze vůči UBER se sídlem v Amsterdamu, a zároveň tedy odvádíte DPH jen z příjmu skrze UBER, a to jen na částku provize pro UBER - příklad - za měsíc vašeho ježdění je provize Uberu 1.000 Kč, z této částky tedy odvedete příslušné DPH. Škoda jen, že na help stránkách takový příklad není uveden, UBER odkazuje na to poradit se se svým účetním nebo společností Sečteno.cz


UPDATE 01/2018

Nově je strháváno vždy 25% všem řidičům. Je nutné mít živnostenské oprávnění na přepravu osob (1.000 Kč poplatek). V Praze jezdí UBERPop, UBERSelect a UBERBlack. Existuje firma, která za Vás vyřídí všechny formality, poplatky atd., a z Vašeho čistého výdělku si bere okolo 8%. Problémem je, že nevíte, co to je za firmu - komunikuje pouze po mailu (gmail), slovensky, s gramatickými chybami, ne vždy zcela promptně; přihlášení k této firmě se děje přes Uber stránky.

4 zobrazení
KONTAKT

Jakub Geršl

Autoporadenství (nejen) po Praze

hl. město Praha

IČ 73512524

Sídlo: Dobčice 34, Záboří

Bankovní spojení: Fio banka 2600659553 / 2010

​​

PLNÁ MOC

KUPNÍ SMLOUVA

 

info@nebazarum.cz

  • Black Facebook Icon

© 2020 NeBazarum.cz